I. Întărirea capacității de management în toate domeniile de activitate ale Federației Naționale „OMENIA” (conducere, sisteme de operare și management, servicii oferite, relații externe)

  1. Continuarea demersului de creare a unei structuri de supraveghere la nivelul Federației și implicit a unor reglementări privind standardele de performanță și a unor norme de risc/prudențialitate;
  2. Dezvoltarea capacității de management a Federației prin:
    – Monitorizarea permanentă a agendei publice cu privire la problematica persoanelor vârstnice, incluziune financiară și desfășurarea de activități concrete de instruire și dezvoltare a competențelor pentru managementul C.A.R.P.-urilor;
    – Editarea unui nou manual de management al asociațiilor case de ajutor reciproc ale pensionarilor;
    – Realizarea, împreună cu organizații neguvernamentale partenere sau alți colaboratori, a unor materiale și suporturi de curs;
    – Dezvoltarea competențelor personalului din cadrul asociațiilor C.A.R.P. membre, prin participarea la sesiunile de instruire organizate de autorități publice centrale și locale și alte ONG-uri;
  3. Dezvoltarea asociațiilor membre: continuarea atragerii unor C.A.R.P.-uri neafiliate, înființarea de noi asociații C.A.R.P. în orașe și comune mari din toate județele țării. Deschiderea de către asociațiile C.A.R.P. a unor filiale, sucursale și casierii zonale în localități limitrofe celei de reședință.
  4. Vizite de lucru ale conducerii Federației la filialele și asociațiile membre;
  5. Organizarea de schimburi de experiență pe zone geografice/de responsabilitate, între asociațiile membre din țară și din străinătate;
  6. Organizarea de întâlniri între Comitetul Director și membrii Rețelei SenioriNet pe tematici precum incluziunea socio-financiară a persoanelor vârstnice și alte probleme stringente ale acestora;
  7. Publicarea în paginile Revistei “OMENIA” și a altor publicații ale C.A.R.P.-urilor, pe blog-uri, social media, de articole privind managementul financiar și organizațional, incluziunea socio-financiară a persoanelor vârstnice, drepturile persoanelor vârstnice;
  8. Actualizarea permanentă a site-ului Federației cu informații relevante despre activitatea sa și a asociațiilor membre;
  9. Creșterea vizibilității Federației Naționale “OMENIA” a C.A.R.P.-urilor din România și a asociațiilor membre în mass-media centrală și locală (presa scrisă, radio și TV) și în social media;
  10. Participarea la elaborarea cărții albe a Seniorilor și susținerea înființării Agenției pentru persoanele vârstnice și pensionari în cadrul Ministerului Muncii.

II. Consolidarea activității de creditare și economisire în cadrul caselor de ajutor reciproc ale pensionarilor

– Digitalizarea activității structurilor de creditare în toate asociațiile membre;
– Îmbunătățirea calității documentelor utilizate în structurile de creditare și a infrastructurii acestora în conformitate cu noile prevederi legale, elaborarea de proceduri și norme interne de lucru, inclusiv furnizarea de informații suficiente și accesibile membrilor pentru o mai bună respectare a drepturilor acestora;
– Achiziția de noi soft-uri informatice/updatarea celor existente pentru a răspunde nevoilor de eficiență și de creștere a performanței activității C.A.R.P.-urilor;
– Identificarea de noi produse de creditare în funcție de prevederile legislației în vigoare și solicitările membrilor, evoluția pieței financiare a creditelor pentru nevoi personale în România și posibilitățile fiecărei asociații C.A.R.P.;
– Elaborarea unui curs de educație financiară și antreprenorială pentru organele alese și personalul C.A.R.P.-urilor;
– Editarea unei broșuri de educație financiară pentru membri;
– Organizarea de schimburi de experiență în interiorul Federației sau cu alte instituții financiare, inclusiv C.A.R.S.-uri și cooperative de credit, cu tematici precum:

    • Indicatori de prudențialitate;
    • Folosirea instrumentelor moderne de evidență;
    • Utilizarea legală, corectă, eficientă şi prudentă a fondurilor disponibile ale asociaţiilor C.A.R.P.;
    • Măsuri preventive pentru evitarea neregulilor și inegalităților în activitatea de creditare;
    • Măsuri legale pentru recuperarea restanțelor la împrumuturi;
    • Măsuri adecvate de protecție a fondurilor sociale ale membrilor. Soluții legale pentru acordarea de împrumuturi membrilor deținători ai pensiei sociale;
    • Introducerea instrumentelor moderne de plată a obligațiilor membrilor către asociațiile C.A.R.P. (plata cu cardul, plata directă prin bancă, plata prin POS);
    • Analiza posibilității și oportunității introducerii instrumentelor moderne de plată a împrumuturilor către membri (studii privind utilizarea cardurilor în sistem propriu sau parteneriat).

III. Consolidarea obiectivelor, programelor și proiectelor de asistență socio-medicală pentru persoanele vârstnice

  • Oferirea de suport și consultanță C.A.R.P.-urilor membre în procesul de acreditare ca furnizor de servicii sociale și licențiere a serviciilor sociale;
  • Implementarea de proiecte cu fonduri nerambursabile și subvenții pentru realizarea unor obiective sociale destinate membrilor persoane vârstnice (centre rezidențiale, cantine sociale, centre de zi, centre de îngrijire la domiciliu etc);
  • Organizarea de activități de fundraising pentru realizarea de obiective sociale și ajutorarea vârstnicilor aflați în risc de excluziune socială, medicală și financiară.

IV. Promovarea diversificării de către asociațiile membre a activităților de socializare, consiliere psihosocială și a terapiilor ocupaționale pentru persoanele vârstnice pentru reducerea sentimentului de singurătate și excluziune socială

Colaborarea cu instituțiile centrale și locale pentru acordarea de facilități persoanelor de vârsta a treia în instituțiile de artă din țară:

  • Organizarea/participarea de/la workshop-uri dedicate seniorilor pe teme precum bunăstare emoțională, gestionarea emoțiilor, îmbătrânire sănătoasă, nutriție etc.
  • Facilitarea suportului psiho-social în cadrul instituțiilor proprii sau în parteneriat.
  • Acces gratuit sau la prețuri reduse în spațiile publice ale instituțiilor de cultură și artă pentru activitățile organizate sau desfășurate de asociațiile C.A.R.P.;
  • Acces la expoziții, spectacole, gratuit sau la tarife reduse pentru grupuri constituite de pensionari;
  • Încheierea de către asociațiile C.A.R.P. a unor parteneriate cu autoritățile în scopul îmbunătățirii calității vieții membrilor noștri.

V. Dezvoltarea cooperării cu structuri asociative și rețele ale instituțiilor financiare nebancare, organizații ale seniorilor membre AGE Platform Europe, alte asociații internaționale și naționale;
Dezvoltarea de parteneriate strategice cu autorități publice centrale și locale, companii, mass-media

  1. La nivel internațional
    • Inițierea/continuarea unor colaborări cu organizații, structuri asociative și rețele ale instituțiilor financiare nebancare care oferă incluziune financiară;
    • Extinderea cooperării în cadrul Platformei AGE Europe cu organizațiile membre, includerea în agenda Federației a cât mai multor tematici de interes de la nivel european;
    • Implicarea ca parteneri în proiecte internaționale în domenii precum: incluziunea sociofinanciară, digitalizarea, îmbătrânirea sănătoasă, turism pentru vârstnici, produse și servicii specifice economiei de argint, învățarea pe parcursul întregii vieți, anti discriminare, drepturile vârstnicilor etc;
    • Promovarea instrumentelor de lucru elaborate în cadrul organizațiilor care oferă incluziune financiară și a Platformei AGE (ghiduri de bune practici, cercetări, studii, recomandări de politici publice, directive europene);
    • Participarea constructivă la Adunarea Generală a Platformei AGE, ședințele Consiliului de Administrație AGE, schimburi de experiență, conferințe și alte activități internaționale desfășurate de această platformă europeană;
    • Participarea la conferințe europene, vizite de studiu, schimburi de bune practici etc.
  2. La nivel național
    • Dezvoltarea parteneriatelor între Federație și asociațiile membre cu Societatea Română de Cruce Roșie și filiale județene de Cruce Roșie în beneficiul persoanelor vârstnice aflate în risc social sau în alte situații de vulnerabilitate;
    • Desfășurarea de activități comune cu Federația SenioriNet;
    • Dezvoltarea parteneriatelor cu băncile pentru alimente;
    • Participarea la festivalurile organizaţiilor neguvernamentale şi la alte activităţi organizate de societatea civilă;
    • Menţinerea permanentă de către asociaţiile C.A.R.P. a unor relaţii de informare reciprocă cu Poliţia Comunitară şi de Proximitate pentru prevenirea faptelor infracţionale la adresa vârstnicilor;
    • Participarea constructivă la şedinţele Comitetelor de Dialog Civic pentru Problemele Persoanelor Vârstnice de pe lângă prefecturi.

VI. Asigurarea unei evaluări eficiente a activității Federației și dezvoltarea sistemului de monitorizare și reacție rapidă (comunicare de criză) la nivelul Federației

  1. Organizarea de şedinţe operative ale Biroului Permanent şi Comitetului Director, prin participare directă sau online, pentru luarea unor măsuri în situaţii neprevăzute (cutremure, inundații, epidemii, pandemii, secetă excesivă);
  2. Dezvoltarea și monitorizarea activității prin desfășurarea unor grupuri de lucru ale Biroului Permanent şi Comitetului Director pe tematici de interes;
  3. Elaborarea de informări, analize şi studii pe probleme de specialitate ce vor fi prezentate Comitetului Director.

VII. Consolidarea activităților și serviciilor specifice economiei sociale și economiei de argint prin care se asigură locuri de muncă, servicii și produse adaptate nevoilor persoanelor vârstnice precum și sustenabilitate financiară

  1. Informarea asociaţiilor membre prin mijloacele media proprii şi alte publicaţii destinate vârstnicilor despre formele de dezvoltare ale economiei sociale în ţările membre ale Uniunii Europene şi în România;
  2. Organizarea de schimburi de experiență, mese rotunde şi simpozioane, privind formele economiei sociale în asociaţiile case de ajutor reciproc ale pensionarilor;
  3. Participarea la festivalurile, simpozioanele, atelierele de lucru şi conferinţele organizate de actori ai economiei sociale;
  4. Participarea la târgurile dedicate economiei sociale cu produse lucrate în cadrul unităţilor economice cu personalitate juridică proprie, a atelierelor de producţie, reparaţii și prestări de servicii, a cercurilor şi şedinţelor de terapii ocupaţionale.

VIII. Controlul, evaluarea și consolidarea activității economico-financiare a Federației

  1. Stabilirea contribuţiei anuale a asociaţiilor C.A.R.P. afiliate la Federaţia Naţională “OMENIA”;
  2. Identificarea de sponsorizări şi fonduri nerambursabile necesare finanţării unor activităţi ale Federaţiei Naţionale “OMENIA” pentru:
    a) organizarea unor schimburi de bune practici între C.A.R.P.-urile membre şi a unor cursuri în cadrul centrului de management și advocacy pentru dezvoltarea competențelor profesionale ale resurselor umane;
    b) remunerarea colaboratorilor de prestigiu la revista “OMENIA”;
  3. Elaborarea proiectelor de buget şi prezentarea acestora spre aprobare în forumurile anuale ale Federației;
  4. Verificarea modului de aplicare şi respectare a actelor normative în vigoare în domeniul financiar-contabil, a realizării bugetului de venituri şi cheltuieli şi prezentarea raportului cu constatările rezultate.
Președintele Federației Naționale “OMENIA” a C.A.R.P.-urilor din România
Ec. Giorgică Bădărău